23.7 C
Mosonmagyaróvár
2024. szeptember 10, kedd

Trianon egykor és ma

Trianon egykor és ma

  1. június 4-én Magyarország aláírta a trianoni békediktátumot, amire emlékezni kell. Azt mondják, amelyik nemzet elfelejti a múltját, annak sem jelene, sem jövője nincsen – mondta Szakály Sándor, a VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltár főigazgatója Éberhardon.

Neszméri Tünde tudósítása

Amikor Trianonról beszélünk, fel kell tenni a kérdést: miért. Van, aki szerint megérdemeltük, mert az ország vezetése nem jól bánt a nemzetiségekkel. 1918 előtt a nemzetiségi közösségek Magyarország lakosainak 46 százalékát tették ki, Horvátország nélkül. Viszont ezek a nemzetiségek olyan országban élhettek, ahol az uralkodó mindenkié volt, a király a szlovákok királya is volt – mondta a történész.

Szakály Sándor szerint: Trianon azért következett be, mert a világháború végén kiderült, a győztes nagyhatalmak szerint nincs szükség az Osztrák-Magyar Monarchiára. A cári birodalom bolsevista országgá vált, amely polgárháborúval küzdött, nem volt szükség ellenpólusra a Nyugat és az orosz birodalom között. Nem mellesleg az antant odaígért területeket az átálló – részben még nem létező – országoknak.7,8 millió magyar maradt Magyarországon, de százezrekkel nőtt a lakosság száma, mivel sokan elmenekültek, ezzel a helyi közösségek is sokat veszítettek, hiszen elsősorban az elit távozott – fejtette ki Szakály Sándor.

1918-ban az Osztrák-Magyar Monarchia nemzetiségeinek vezetői kimondták, nem akarnak ebben az országban élni.

Beneš már a háború előtt megfogalmazta, hogy miként kell szétverni a monarchiát, mindezt azért, mert nem emelték fel őket harmadik nemzetrészként, a monarchia kétosztatú maradt – az osztrákok és a magyarok között.

Amikor kitört a háború, mellettünk harcoltak a későbbi győztesek is, az olaszok is a hármas szövetség oldalán léptek be a háborúba, 1915-ben kiléptek, megtámadták a Monarchiát, amiért cserébe többek között Dél-Tirolt ígérték nekik. 1916-ban a románok is átálltak, ugyanis ígéretet kaptak, ha megtámadják a monarchiát, akkor a háború végén megkapják a Tiszáig terjedő területet. Amikor 1918-ban véget ért a háború, a románok ezt az ígéretet be akarták váltani – fejtette ki Szakály Sándor.A magyar politikum úgy ítélte meg, az ország elvesztette a háborút. A kérdés az volt, hogy ne veszítsük el az országot. Az akkori döntéshozók azt gondolták, ha Károlyi Mihály mellé állnak, aki békepárti és antantpárti volt, majd ő megoldja a problémát, mivel neki köszönhetően az antant majd elfogadja az ország egységét. Károlyiban azonban csalódtak. 1918 decemberében a románok már Erdélyben voltak. Ekkorra már megindultak a tárgyalások Magyarország sorsáról. 1919 tavaszára azokat a határokat jelölték ki, amelyeket 1920-ban elfogadtattak. Miközben lett volna jobb lehetősége. 1918 novemberében az akkor szerveződő Csehszlovák állam küldötte, Milan Hodža a magyar hadügyminiszterrel, Barta Alberttel megállapodott egy ún. demarkációs vonalban, ami a nyelvhatárt követte, ez lett a bécsi döntés által kijelölt 1938-as határ. Sajnos a csehek többet akartak, ezért Hodžát visszahívták – magyarázta az eseményeket Szakály Sándor.

1919-ben létrejött a Tanácsköztársaság, azzal a meggyőződéssel, hogy jön a világforradalom, és minden megoldódik. 1919 áprilisában kiderült, hogy nem világforradalom jön, hanem a románok és a csehek.

Mikor összeomlott a Tanácsköztársaság, már két ellenkormány is működött, őket az antant nem fogadta el, azt mondták: akkor hívják meg Magyarországot a tárgyalásra, ha egy teljes magyarságot képviselő kormány lesz. Ekkorra azonban már Ausztriával aláírták a szerződést, amelyben Magyarország nyugati részét az osztrákoknak adták. Huszár Károly vezetésével létrejött az ún. koncentrációs kormány. 1919 decemberében megjött a Párizsba szóló meghívó. Apponyi Albert is a delegáció tagja lett, aki már ekkor tisztában volt azzal, hogy tárgyalás nem lesz, csak megkapják a feltételeket, amire esetleg reagálhat a küldöttség – magyarázta Szakály Sándor.

1920 januárjának első napjaiban elindult a küldöttség, egy szállodában helyezték el őket, de kijárási tilalmat rendeltek el. Apponyi Albert kérte, hogy találkozhasson egy dél-amerikai diplomatával, de nem engedték meg. Ottlik György újságíró elhagyta a szállást, másnap visszatoloncolták Magyarországra.Magyarország megkapta a feltételeket, erre reflektált Apponyi Albert, melyben vázolta Magyarország helyzetét. Apponyi többek között elmondta: elfogadják majd a népszavazás eredményét, amelyet a vitatott területeken írnak ki.

De elképzelhető lett volna, hogy Szabadka, Szatmárnémeti, vagy Dunaszerdahely népe nem Magyarországot választaná? – tette fel a költői kérdést Szakály Sándor. Azokat az elveket, amelyeket Wilson megfogalmazott, és hangoztattak, Magyarországon nem alkalmazták.

Apponyi Albert hiába mondott háromnyelvű beszédet, a meghatódottságon kívül nem ért el semmit. Az USA-ban legalább volt annyi becsület, hogy nem vett részt a tárgyaláson és nem írta alá a szerződést, de az USA utána aláírt egy külön szerződést Magyarországgal. A magyar delegáció tagjai visszaadták a megbízatást. Az országban nem volt olyan politikus, aki aláírta volna a szerződést. Nagy nehezen találtak két személyt, Benard Ágost munkaügyi- és népjóléti minisztert, valamint Drasche-Lázár Alfréd rendkívüli követet, akik hajlandóak voltak aláírni. Ahhoz, hogy hatályos legyen a szerződés, el kellett fogadnia a parlamentnek, ami nehezen ment, mert a képviselők szavazáskor kimentek a folyosóra, így csak az 1921-es évi 33-as törvénycikkel emelték törvényerőre.Teleki Pál miniszterelnök volt az, aki kimondta: ha nem fogadják el a törvényt, akkor a nemzetközi jog szerint nem létezik Magyarország. A trianoni szerződéssel még jobban jártunk – mondta Szakály Sándor, mintha a románok kérését követték volna, mivel akkor Románia ma a Tiszáig terjed, Beneš kérése pedig az volt, hogy Pozsonyt és Zágrábot egy 150 kilométer széles folyosó kösse össze, ami egészen a Balatonig húzódott volna, Ausztriától.

Van-e Trianonnak pozitív üzenete – kérdezte Szakály Sándor. Valljuk be, nem jut eszünkbe semmi. A történész mégis felvázolt egyet, ebben a kérdésben nem volt megosztott a magyarság. Társadalmi, gazdasági helyzetre, vallási és politikai hovatartozásra való tekintet nélkül mindenki igazságtalannak tartotta azt, és revízióért kiáltott.

1938-ban ez részben sikerült, az első bécsi döntéssel visszatért a Felvidék, amely teljesen szabályos volt jogi és nemzetközi értelemben. A müncheni egyezmény megkötésekor kötelezték Csehszlovákiát és Magyarországot, hogy békés úton egyezzenek meg a területi vitákról. A komáromi tárgyaláson 6 hét alatt nem született megállapodás, ezért azt a nagyhatalmak hozták meg, a tárgyaláson az olasz és a német küldöttek megegyeztek, amit az angolok és a franciák is elfogadtak.A bécsi döntés Magyarország számára siker volt, ami sajnos elveszett 1947-ben, a Párizsban aláírt szerződéssel, ez Szakály Sándor szerint a második Trianon. Visszaállították a második világháború előtti határokat, azzal a különbséggel, hogy három magyar falut a csehszlovákoknak adtak.

Mit jelent ma Trianon? A szerződést nem tudjuk megváltoztatni. Ma Trianon a múltunk. A jelenünk és a jövőnk az, ha az anyaországiak és az elszakított területek magyarsága együtt tud gondolkodni. Trianon fájó seb, amely begyógyulhat, ha békében élhetünk a szülőföldünkön – mondta Szakály Sándor éberhardi előadásában június elsején.

 

Korábbi hírek

Az 1954-es nagy árvízre emlékezünk

Emlékezés az 1954-es nagy szigetközi árvízre, annak 70. évfordulóján   1954 gazdag termést ígérő nyár volt. Az ötvenes évek társadalmi és politikai viszontagságai, ellentmondásai közepette is...

Meghalt Kovács László

Szörnyű év, (évek?). Sorban mennek el barátaink. Kovács Laci, aki "mindig van", egyszerűen elment. Sok jó tanulmányt írt a szél-járásba, jó tanár volt a...

Trianon egykor és ma

Trianon egykor és ma június 4-én Magyarország aláírta a trianoni békediktátumot, amire emlékezni kell. Azt mondják, amelyik nemzet elfelejti a múltját, annak sem...

Szabálytalan köszöntő

Böröndi Lajos 70 éves Szabálytalan köszöntő   Böröndinek, hiába, hogy csak 70 éves, több élete van. Mindenekelőtt említem a Családot, majd az Iskolát, az Irodalmat és a...